Mészáros Márta 5 legjobb filmje

Clock icon2017. október 24. Írta: Gyöngyösi Lilla

Új filmmel tért vissza az idén 86 éves Mészáros Márta: az Aurora Borealis a rendezőnő legkedvesebb témáit eleveníti fel. Identitás, születés, család, szülő-gyerek és férfi-női kapcsolatok – az örök kérdéseket korábban az alábbi öt filmben dolgozta fel Mészáros a legérdekesebben.

Örökbefogadás

Mészáros Márta már első játékfilmjében, az Eltávozott napban is az intézeti lányok életét boncolgatja, a Berlinben Arany Medvével díjazott Örökbefogadás viszont a vér szerinti szülők és eltaszított gyerekeik mellett egy másik szempontot, egy megözvegyült, de gyerekre vágyó nőt is bevon a képletbe. Az Örökbefogadás friss szemmel, hitelesen beszél a saját útjukat kereső nők életlehetőségeiről, kapcsolatairól és a boldogság megleléséről – a filmet Berek Kati játéka teszi feledhetetlenné.

Kilenc hónap

Mészáros Márta sokszor, sok tabut ledöntött, de az egyik legmerészebb húzása kétségtelenül a Kilenc hónap volt, amelyben élő egyenesben mutatta be Monori Lili szülését. A film azonban nem is az explicit jelenet miatt, sokkal inkább a témájával verte ki a biztosítékot a magyar közönségnél: sokak szemében elfogadhatatlannak tűnt, hogy a Monori alakította fiatal nő úgy dönt, a szeretőjével való megromlott kapcsolata ellenére megszüli és egyedül felneveli a gyereküket.

Örökség

Mészáros filmjei közül az Örökség témája talán a legpikánsabb: a dúsgazdag Szilviának (Monori Lili) nem lehet gyereke, ezért katonatiszt férjét ráveszi, hogy szegény barátnőjével, Irénnel (Isabelle Huppert) nemzzen utódon. A két fél ezek után természetesen nem marad közömbös egymás iránt, ezt viszont a feleség már nem képes elviselni, és szörnyű bosszút áll. Az Örökség a rendezőnő első olyan filmje, amelyben az emberi kapcsolatok mellett a történelmi időpontnak is jelentősége lesz: a második világháború előestéjén járunk, Irén pedig zsidó származású, így a tragédia borítékolható.

Napló gyermekeimnek

Ha Mészáros Mártára gondolunk, elsőként bizonyára a Napló-filmek jutnak az eszünkbe. Nem véletlenül: a rendezőnő önéletrajzi ihletésű trilógiája (mely később a Kisvilmával egészült ki) politikailag merész vállalása, tragikus és érzelmes története miatt valóban az életmű csúcsa. Míg maga Mészáros kedvence az Ezüst Medve-díjas Napló szerelmeimnek, a kritika a Napló gyermekeimnek című első részt szerette leginkább (ami Cannes-ban a zsűri külön nagydíját nyerte el). Valójában viszont az epizódok elválaszthatatlanok egymástól, a sokrétű, izgalmas összefonódásokkal és ismétlődésekkel játszó filmek együtt adnak ki egy egészet.

Anyám levelei Sztálin elvtárshoz

Mészáros Márta az Aurora Borealis előtt utoljára két éve forgatott: az Anyám levelei Sztálin elvtárshoz ugyancsak a családja történetéhez nyúlik vissza, de ezúttal apja helyett az anyjára fókuszál, dokumentumfilmes formában. Közismert tény, hogy Mészáros szobrászművész apját a Szovjetunióban elhurcolták, majd – a családja tudta nélkül – szinte azonnal kivégezték. Felesége még évekig írta a leveleket a szovjet vezetőkhöz, választ viszont sosem kapott rájuk. Az Anyám levelei Sztálin elvtárshoz-ban nem is az a leginkább felháborító és elszomorító, hogy mi lett a szülők sorsa, hanem az, hogy a szovjetek még a család emlékét is igyekeztek mindenhonnan kitörölni.

Ne maradjanak le az ismerősök sem! Klikk a gombra a megosztáshoz:Share on Facebook