George Clooney rendezései a legrosszabbtól a legjobbig

Clock icon2017. október 30. Írta: Gyöngyösi Lilla

George Clooney már sikeres színész volt, amikor az ezredfordulón belekóstolt a rendezésbe: mostanáig az Unscripted című sorozaton kívül hat mozifilmet köszönhetünk neki. Ezek között van neo-noir, háborús kalandfilm és kertvárosi szatíra is – többségük meggyőző darab, bár akadt néhány botlás is. Lássuk, melyik Clooney-opusz hogyan sikerült!

Műkincsvadászok

Clooney igazi hollywoodi all-star gárdát (Matt Damon, Cate Blanchett, John Goodman, Bill Murray, Jean Dujardin) trombitált össze második világháborús, műkincsmentős kalandfilmjéhez, a Műkincsvadászokból viszont nem lett második Ocean’s Eleven. „Rég láttunk utoljára ennyire fekete-fehér jellemeket és történelemszemléletet filmvásznon: mintha egy náciellenes propagandafilm forogna, de kit kell meggyőzni 2014-ben arról, hogy ne égessen Picassót?” – írtam annak idején az üresjáratokban bővelkedő, patetikus darabról.

Bőrfejek

A témájában és stílusában is nosztalgikus Bőrfejek nem sokat tesz hozzá a sportfilm műfajához. Az 1920-as években játszódó amerikai focis vígjáték a screwball comedyk előtt tiszteleg, Clooney pedig sosem volt még ennyire Cary Grant – néhány poénon és a remek hangulatfestésen kívül viszont nem sokat kapunk. A Bőrfejek csak szórakoztatni szeretne, ezt ideig-óráig meg is teszi – viszont ne csodálkozzunk, ha másnapra elfelejtettük az egészet.

Egy veszedelmes elme vallomásai

Ha George Clooney filmjeire gondolunk, elsőként a politikai elkötelezettségük juthat eszünkbe – az eleinte szépfiúként elkönyvelt színésznek már a rendezői debütálása is a politikával kacérkodik. Az Egy veszedelmes elme vallomásai Chuck Barris állítólagos kettős életét dolgozza fel: memoárjai szerint a tévés vetélkedők sztárját a CIA beszervezte bérgyilkosnak. A film furcsa elegye a burleszknek és a sötétebb tónusoknak – rajongói imádják a hangulatát, bírálói szerint viszont a második fele komplett zagyvaság. Mindenesetre soha rosszabb elsőfilmet!

A hatalom árnyékában

Clooney legpolitikusabb filmje A hatalom árnyékában, hiszen a sztori egyenesen egy választási kampányról szól, mely során a fiatal újonc (Ryan Gosling) a politika mocskos oldalát is megismeri – így a film tétje, hogy ebben a cselszövésekkel teli világban megőrizheti-e a tisztességét, vagy eladja magát a siker érdekében. A legjobb forgatókönyv Oscar-díjára jelölt A hatalom árnyékában izgalmas utazás a politika kulisszái mögé, amely talán kevés meglepetéssel szolgál, ám a Clooney által festett kép nagyon is hiteles és általános érvényű.

Good Night, and Good Luck.

George Clooney második rendezését 6 Oscar-díjra jelölték, többek közt Clooney rendezését és forgatókönyvét is elismerték – a Good Night, and Good Luck. pedig valóban erős atmoszférájú, kemény mondanivalójú darab. Akárcsak a néhány év eltéréssel, színészként vállalt filmjeiben (Sziriána, Michael Clayton), Clooney ebben a fekete-fehér neo-noirban is a hőssel szembeszálló hatalmi gépezetről tudósít: a Good Night, and Good Luck. egy tévés hírszerkesztő oknyomozó tevékenységét és a válaszul ellene indított politikai támadásokat mutatja be. Maradandó darab az igazság iránti elkötelezettségről, a média örökös harcáról és a politikai hisztériáról.

Suburbicon

Négy közös film után nem meglepő, hogy George Clooney a Coen testvérek modorában rendezett saját darabot: a Suburbiconban Coenék abszurdra való hajlama és brutalitása Clooney társadalmi elkötelezettségével találkozik. A hibrid meglepően működőképes: a Matt Damont, Julianne Moore-t és Oscar Isaac-et felvonultató kisvárosi szatíra okos, véres és pokolian szórakoztató. Az első reakciók alapján a Suburbicont a kritikusok és a nézők is utálják, pedig Clooney még sosem készített ilyen felszabadult és mégis halálosan komoly filmet.

 

Ne maradjanak le az ismerősök sem! Klikk a gombra a megosztáshoz:Share on Facebook